M/S Estonia | SPECIAL

”Nödanropet Mayday sändes ut klockan 00:22 och 7 minuter senare försvann all radiotrafik med Estonia.”

Hej på er! Hur mår ni?
Själv ligger jag i sängen, totalt genomförkyld, och lyssnar på senaste podd-avsnittet ifrån JLC
Mellan Himmel och Jord som kom ut idag.

Avsnittet handlar om Estoniakatastrofen där dom intervjuar Sara Hedrenius som fanns ombord på M/S Estonia -94, och är en av de få som faktiskt tog sig därifrån med livet i behåll.

En sak som inte så många vet om mig är att jag är så gott som helt besatt av färjeolyckor.
Det låter kanske fel, men låt mig förklara!

Jag har åkt väldigt mycket båt redan ifrån väldigt ung ålder - och jag har alltid haft som en skräckblandad förtjusning inför stora färjor och fartyg.
Dom har fascinerat mig samtidigt som jag är fullständigt livrädd på samma gång.

Men ifrån att jag var kring 14 års ålder så började jag lära mig allt som fanns att lära sig om Estoniakatastrofen. När det inte fanns nånting kvar att läsa så gjorde jag samma sak fast med Titanic.
Jag vet inte varför jag har detta enorma intresse för just stora båtar/färjor/kryssningsfartyg och speciellt då olyckor som sker till havs - men det kanske har nåt att göra med att jag hade en ingift släkting som faktiskt dog på Estonia.
Eller så kanske jag har varit ombord på Titanic eller Estonia i ett tidigare liv? Vem vet?

Men om vi nu backar bandet lite:
Vad är Estoniakatastrofen egentligen?

M/S Estonia var en passagerarfärja som gick mellan Tallin - Stockholm.
Färjan byggdes 1979-1980 i Tyskland och var
157 m lång
bestod utav 9 däck
och hade plats för 2000 passagerare

för att få en uppfattning så är passagerarfärjan M/S Eckerö (Eckerölinjen) byggd 1979, 121m lång och har kapacitet för 1635 passagerare.

Den 28:e september 1994, strax efter midnatt, förliste M/S Estonia.

Färjan avgick ifrån Tallin kl 18:00 den 27:e september 1994 och förväntades nå Stockholm omkring 08:30 nästa morgon.

Det finns delade uppgifter om vad som egentligen hände -
haverikommissionen uppger att det blåste 8 m/s när färjan lämnade Tallin och att det, bara någon timme senare, blåste 20-25 m/s. (Gränsen för storm ligger kring 25 m/s).
Det finns även uppgifter om att det blåste mellan 25-30 m/s under natten mellan den 27-28:e september.
Vågorna var över 5-7 meter höga och strax efter midnatt sände M/S Estonia ut ett nödrop då bogvisiret på bildäck hade lossnat - troligtvis på grund av de starka vågorna och färjan hade på så vis börjat ta in vatten.

Men, en oberoende faktagrupp som tagits fram för att undersöka hela händelseförloppet påstår att det inte alls blåste storm när M/S Estonia förliste, utan att det endast blåste 16 m/s och att stormen utbröt först efter förlisningen ägt rum. (förlisning = skepp som sjunker). Detta stöds av SMHI, satelliter och finns med i JAIC rapporten.

Det finns även uppgifter om att bogvisiret krånglat sedan tidigare och visat sig vara bristfällig, och dessutom så var M/S Estonia främst byggd för att gå längst kusten och inte ute på öppet hav.

Men tillbaka till olycksnatten:

Strax efter midnatt (svensk tid) så noterade en man ur besättningen en hög metallisk smäll som tycktes komma ifrån bildäck. Några minuter senare hörs en massa buller och höga smällar av både passagerare och besättningsmän.

Bogvisiret lossnade strax efter midnatt och man noterade vatten på bildäck omkring kl 00:10 och vid det här laget började även en del passagerare (inte många dock!) ta sig upp på däck - en del av alla dom som befunnit sig längst ner i fartyget reagerade tack vare att dom hört onormala ljud och även sett vatten forsa in.

Dock försvårades deras möjlighet att fly avsevärt tack vare deras position. Dom behövde kämpa sig uppför många trappor i ett fartyg som har full slagsida.

Uppe i baren däremot var det fortfarande fest och många hade inte ens hunnit reflektera över att nånting var påväg att hända.
I samband med detta så föll personalen i baren och dansarna på scen omkull tack vare slagsidan som uppstod - men trots detta uppfattade långt ifrån alla att nånting var fel.

Nödanropet Mayday sändes ut klockan 00:22 och 7 minuter senare försvann all radiotrafik med Estonia.

(EDIT: i samband med 25årsdagen så har både Aftonbladet och Expressen skrivit om olyckan. Aftonbladet nämner att första nödanropet kom 00:23 och Expressen 00:24. Men enligt haverikommissionen som utrett olyckan gjordes första nödropet 00:22 och registrerades i Åbo klockan 00:24 svensk tid.)

Från att första nödanropet sändes ut tills M/S Estonia sjunkit helt och hållet gick det endast 46 minuter.

färjan börjar alltså ta in stora mängder vatten och Estonia fick snabbt slagsida vilket gjorde att många passagerare ramlade och slog i huvudet, bröt armar och ben samt fick möbler och annan inredning över sig. Vissa satt helt enkelt fast under tunga möbler och apparater.

Det var även, som jag nämnde, väldigt svårt att ta sig upp då båten lutade såpass att det var nästintill omöjligt att ta sig fram. Som passagerare hade du som mest mellan 20-30 minuter på dig att ta dig upp på däck innan det var försent.

På grund av det enormt snabba förloppet så dog de allra flesta inuti båten. Folk förstod inte vad som var påväg att ske och när dom väl insåg att dom måste fly så var det redan försent.
Flera av dom överlevande vittnar om att, medan dom själva begav sig upp på däck så stannade majoriteten kvar i sina hytter och i baren. Många blev kvar i väntan på besked och tydliga instruktioner.

Av 989 människor ombord så överlevde endast 137 personer.
De flesta hann som sagt aldrig ta sig upp på däck, medan andra drunknade eller frös ihjäl i och utanför livbåtarna tack vare att det blåste storm med en vattentemperatur på 10-12 grader.

Den första helikoptern landade på Silja Symphony’s däck om det var antingen klockan 03:10 eller 04:10 (det framgår inte om man menar svensk tid eller inte).
Många blev dock inte räddade förrän framåt morgonen vilket innebar att dom legat i vattnet i 5-6 timmar.
Räddningsarbetet var besvärligt i sig och stormen gjorde att även helikoptrarna hade ett extra tufft jobb den natten.

För att jämföra med Titanic som sjönk på 2 timmar och 40 minuter så sjönk Estonia på ungefär 45-55 mlnuter.
Omkring 1500 personer dog på Titanic och ca 700 personer överlevde. På Estonia dog 852 personer och 137 överlevde. Detta innebär en högre dödssiffra rent procentuellt i jämförelse med Titanic.


Om ni, precis som mig, finner Estoniakatastrofen intressant så uppmanar jag er verkligen att ta reda på mer - det finns bland annat en hel del intressanta teorier om varför Estonia sjönk och det följer en minst lika lång historia om allt som hände efteråt. Bland annat det kritiserade beslutet att inte bärga Estonia.

Och jag råder er absolut att lyssna på podden Mellan Himmel och Jord (JLC) avsnitt 48 (släpptes idag 6:e juni) där Sara berättar om sin upplevelse.

PS. Jag vill också verkligen tipsa er om att lyssna på JLC’s podd avsnitt 46 om tsunamin i Thailand 2004 - det är ett avsnitt du bara inte får missa.
Rekommenderas varmt!

Vi hörs!
Xx

Gillar

Kommentarer